martes, 17 de marzo de 2009

Deixeu-los anar amb skate.

.


Gus Van Sant em regira els esquemes. I ho confesso, Verge Santa: això m’agrada.

Les pel·lícules independents, massa sovint utilitzen uns plans pretensiosament llargs - com una marca d’identitat - que ni la trama, ni el pla, ni el ritme no requereixen; i fan que una acabi pensant en què farà l'endemà a la tarda.

En canvi, per alguna raó que a servidora se li escapa, els plans injustificadament llargs de les pel·lícules del jove Gus, dobleguen la voluntat criticona d'aquesta iaia; que es queda extasiada com una nena petita davant de la pantalla, flotant en una mena d’estat semi místic, desarmada per l’harmonia de les imatges i la música.

L’argument de Paranoid Park, que es va descobrint al llarg de la pel·lícula, és impactant; i això sempre ajuda perquè una pel·licula sigui bona. Ara, hi ha moltes pel·lícules que, amb un argument impactant, acaben sent terriblement avorrides; com hi ha pel·lícules meravelloses amb arguments insignificants. En aquest cas, però, com en el cas de Elephant, l’argument – impactant – és només com la nansa d’un estel. El tenim a la mà, però ens sembla que estem a dalt, volant.

Els actors no son professionals, la majoria; com en moltes pel·lícules de Gus Van Sant. Això, com a espectadora, s’agraeix molt. No hi ha ni sobre-actuació, ni exteriorització innecessària o poc realista dels sentiments. A la realitat no portem els sentiments impresos a la cara, però molts actors professionals encara torturen (o delecten) l’espectador de cinema amb una actuació recarregada i innecessàriament explícita -o els directors els ho requereixen-.

Els actors de Van Sant pràcticament no actuen: existeixen. Es mouen i miren com les persones de veritat. O potser només es mouen diferent que els actors de la resta de les pel·lícules, i per alguna raó, això és un descans per l’espectador. Això si: són els actors joves tots uns nens guapíssims. Mal m’està dir-ho, però això també ajuda a l’estètica de la pel·lícula, com a Elephant.

L’únic personatge de Paranoid Park que tira enrera és el de la Jenny. El Gus Van Sant sembla hagi tret la Jenny directament de la sèrie Gossip Girl, sense ni tan sols canviar-li el nom, i l’hagi plantat al mig de la seva pel·lícula, on apareix com un bolet (en realitat és al revés: la sèrie és posterior).

Ara m’acusareu de devota encegada, però crec que es veritat. Vull dir que a la vida hi ha gent que és com un bolet: persones que les veiem més aviat com un personatge, com la meva veïna Mauricia del primer segona, que apareix a davant de l’edifici a les onze del vespre amb barnús i sabatilles i el seu gosset histèric, i em mira amb els ulls molt oberts i una expressió imperceptiblement aterroritzada; i mai m’acabo d’acostumar a que és una persona real.

Finalment, tornant a l’estètica: un dels moments més memorables en aquest sentit, són les imatges passades a càmera lenta de nois saltant amb els monopatins. Skaters, en diuen. Des que vaig veure-ho així en aquesta pel·lícula, tan bonic… Dons mira, que saltin, que m’han robat el cor: jo ja no em queixaré més dels skaters del meu barri.


5 comentarios:

  1. La veritat és que aquests plans llargs que fa a la pel·lícula de Elephant donen molt a pensar. Estic d'acord amb tu que al final acabes pensant en una altra cosa, però també penso que són necessaris per a construir la trama.
    De fet, a la pel·lícula de Elephant són molt curiosos tots els plans de seguiment als personatges i els diferents punts de vista dels quals s'aborden.
    Recordo una escena que es creuen tres estudiants a un passadís, i potser per això que dius de distraure't als plans tan llargs que no vaig a adonarme'n fins a la tercera vegada que hi passava una noia corrent pel darrere (per als que heu vist la peli és la noia tímida que sempre va amb pantalons llargs a educació física).

    ResponderEliminar
  2. Crec que això del pla dels tres nois que es creuen al passadís a tothom li passa que s'adona de la presència de la noia només a la tercera escena (a mi també em va passar).

    Pel que fa als plans llargs, el que volia dir precisament és que els de Elephant (i els de Paranoid Park i els de unes quantes pel·licules més) m'encanten, i em sembla interessant justament perquè sovint em cansen (quan no em semblen necessàris ni expressius ni especialment estètics).

    ResponderEliminar
  3. No t'entenc. o t'agraden o et cansen.

    Aquest cap de setmana vaig tornar-la a mirar amb una amiga. I de fet em va agradar més la situació. Primera perquè moltes coses no les havia vist la primera vegada, i llavors entenia millo determinats plans.
    Segona, perquè crec que aquest tipus de pelis permeten anar comentant algunes coses. Com els personatges no parlen tota l'estona pots estar mirant-ho, entendre-ho i comentar-ho.
    Aquesta segona vegada vaig poder comentar l'escena final que m'havia quedat una mica a l'aire.

    ResponderEliminar
  4. Resum:

    - a vegades no m'agraden: la ciudad de sylvia, la influenia, last days...

    - a vegades si: elephant, paranoid park, stalker, in the mood for love...

    bon dia tingui!

    ResponderEliminar
  5. Hola Iaies.
    Estava mirant referències per fer una ressenya de Paranoid park a "La Butxaca" ( la revisteta gratuita que corre per barcelona ) I m'he topat amb això. Felicitats, m'encanta la idea i l'execució. A la revista del meu poble, El Masnou, hi ha un crític de cine, Luís de Vilamajor, un iaio autèntic, que sempre m'havia encantat. En fi, que heu fet realitat un petit somni.
    Adrià

    ResponderEliminar